Image of Ourselves

Image

Photo Shoot for Company Profile

Meh.. It’s weird seeing your own face in the close up photos.

Sudah lama tidak berfoto sedekat ini. Akhir-akhir ini lebih suka berfoto di belakang objek lain, dari kejauhan. Harapannya yang melihat tidak menjadikan saya sebagai fokus. Hehe. Walaupun kita sering berada di depan cermin, tetap saja aneh dan asing melihat wajah sendiri close up di dalam sebuah gambar. Mungkin karena di dalam cermin atau video yang kita lihat adalah gesture, sedangkan dalam gambar yang kita lihat adalah capture/image. Saya merasa saya lupa gambaran wajah saya sendiri, baru ketika melihat ke cermin atau hasil rekam kamera dan video, saya akan lihat wajah saya seperti apa. Kita memang merasa lebih mudah mengingat wajah orang lain dalam mind kita daripada  image of ourselves.

Nah, jika setelah bercermin, melihat video atau melihat hasil foto diri kita, gambaran diri kita (atau setidaknya wajah kita) akan ter-capture  di dalam fikiran kita, mungkin saja gambaran diri kita berbeda di mata di fikiran orang lain kan? Jadi penasaran bagaimana kiranya image of my self di mata orang lain dan yang ter-capture pada fikiran orang lain.

🙂

Leave a Reply

